Groningen OPEN gaat deze week van start met de tweede editie, waarin zes gevestigde bedrijven uit Noord-Nederland challenges (uitdagingen) hebben geformuleerd en startups zoeken met innovatieve oplossingen. Het doel van het initiatief ‘Groningen OPEN’ is om gevestigde bedrijven en startups in de regio op een laagdrempelige en effectieve manier met elkaar in contact te brengen. Startups kunnen zich tot en met 15 maart inschrijven voor één van de zes challenges via groningenopen.nl. Groningen OPEN wordt georganiseerd door Campus Groningen, Founded in Groningen, Founded in Friesland, VentureLab North en Flinc (onderdeel van NV NOM).
Zes gevestigde bedrijven – Antea Group, Boom uitgevers, Nijestee, Bossers & Cnossen, Intergas en Cosun Beet Company – staan open voor innovatie en samenwerking met startups. Zij hebben challenges geformuleerd en gaan de komende weken samen met de organiserende partners van Groningen OPEN op zoek naar startups die een goede oplossing voor hun vraagstuk kunnen bieden.
Zo is Cosun Beet Company (voorheen Suiker Unie) op zoek naar een startup die een nieuwe toepassing kan realiseren vanuit de suikerbiet, zoals producten voor persoonlijke verzorging en huishoudelijke producten. Antea Group wil een tool (laten) ontwikkelen die inzicht biedt in de bewegingsstromen in de openbare ruimte. Boom uitgevers komt graag in contact met een startup die hun online trainingsconcept voor docenten de toekomst in kan trekken. Woningcorporatie Nijestee is benieuwd naar nieuwe methoden voor het verduurzamen van bestaande woningen. Bossers & Cnossen wil weten of er ruimte is in de markt voor het product Nextcloud en de schil hieromheen bestaande uit de dienstverlening van Bossers & Cnossen. En Intergas, marktleider op het gebied van de ontwikkeling van hoog rendement cv-ketels, komt graag in contact met een startup die een oplossing kan bieden voor compacte warmteopslag.
Drie matches dankzij eerste editie Groningen OPEN
Na een succesvolle eerste editie van Groningen OPEN eind 2020 zijn drie gevestigde bedrijven uit Noord-Nederland een samenwerking gestart met de startup waar zij een match mee hadden. Cloetta werkt samen met LEF, FC Groningen met Rockfeather en Symeres (voorheen MercachemSyncom) met Gecco Biotech.
Groningen OPEN verbindt gevestigde bedrijven met startups
Startups hebben vaak baat bij de opgebouwde expertise en ervaring van grotere bedrijven als het gaat om productverbetering, marktkennis en -acceptatie. En andersom zijn gevestigde bedrijven voor hun concurrerend vermogen in groeiende mate afhankelijk van de snelheid en flexibiliteit van innovatieve startups. Toch vinden beide partijen het vaak een uitdaging om contact te leggen of samen te werken. Groningen OPEN biedt startups de kans om in contact te komen met gevestigde bedrijven en te reageren op hun actuele vraagstukken, oplossingen te ontwikkelen, te testen en eventueel te implementeren. De partners van Groningen OPEN - Campus Groningen, Founded in Groningen, Founded in Friesland, VentureLab North en Flinc (onderdeel van NV NOM) – zetten hun netwerk en expertise in om bedrijven en startups met elkaar te verbinden. Groningen OPEN wordt financieel mede mogelijk gemaakt door het Akkoord van Groningen, om het innovatieklimaat te stimuleren.
Matching en pilotprojecten
Startups kunnen zich tot en met 15 maart 2021 inschrijven voor één van de zes challenges. Tijdens het (online) event op 7 april wordt bekendgemaakt welke startups een match hebben met de zes grotere bedrijven. Zodra er een match is, gaan de startup en het bedrijf (de challenge eigenaar) een traject van 6 tot 12 weken in om samen tot een oplossingsvoorstel te komen. De partners van Groningen OPEN zullen dit traject begeleiden en ondersteunen. Het doel is dat na dit traject een daadwerkelijke samenwerking tot stand komt.
Meer informatie over Groningen OPEN en de challenges is te vinden op www.groningenopen.nl. Gevestigde bedrijven die willen deelnemen in een volgende editie van Groningen OPEN kunnen contact opnemen via info@groningenopen.nl.